DK  |  UK

Logodesign

Siden 1993 har jeg udviklet logodesign for mere end 375+ forskellige virksomheder.

Jeg efterstræber at et logodesign indeholder en relevant og original idé, der afspejler virksomhedens strategi og værdier. Derfor er idéudviklingen som regel den mest ressourcekrævende del i udviklingen af logodesign. Alt logodesign på min hjemmeside har jeg designet alene og alle logoer er implementeret i de respektive virksomheder.

Et logodesign skal være langtidsholdbart. Se eksempler her på sitet der også præsenterer logodesign jeg har udviklet for mere end 30 år siden - og som lever i bedste velgående.

Se mine online anmeldelser her.

Når man køber logodesign af mig medfølger der 2 garantier:

  • Jeg arbejder efter fast tilbud, men afslutter naturligvis aldrig en logodesignopgave før du er ubetinget tilfreds.
  • Ingen af mine kunder har oplevet at få forkastet en ansøgning om varemærkeregistrering hos Patent- og Varemærkestyrelsen.
For mig er det ikke nødvendigt, at en virksomhed der investerer i logodesign samtidig investerer i en designmanual. At udvikle sin visuelle identitet samtidig med design af logo, kan dog give et godt overblik. Men du kan også vælge at få designet de øvrige elementer i takt med at behovet for dem opstår. Det er ikke afgørende hvem der designer disse elementer, bare de alle understøtter personligheden i logoet.
 
Et stærkt logodesign skaber opmærksomhed, sympati, troværdighed og genkendelse for din virksomhed.
 
Med venlig hilsen
Christian Baun
Grafisk designer mDD
Logodesign.dk

Gode råd i forbindelse med

design af logo

I dette skriv har jeg samlet et par gode råd, tanker og erfaringer, som er værd at læse hvis din virksomhed står i en situation hvor den skal have udført design af logo. 


Design af logo / før briefing

Før en virksomhed kan brife en grafisk designer op på design af logo, må den se på hvor den kommer fra, og hvor den er på vej hen. Dette kan oftes defineres ved at virksomheden spørger sig selv: 
HVAD laver vi af produkter og services?
HVORDAN gør vi det, og hvordan gør vi det bedre og anderledes end de andre?
HVORFOR eksisterer vores virksomhed? Det duer ikke at svare: ”Fordi vi skal tjene penge”. Det skal være for at være på en mission for en god sag der kan have andres interesse.
På baggrund af ovenstående øvelse (også kaldet WHY) kan man definere en value proposition. En value proposition er et løfte til markedet der er let at forstå og som giver en god grund til købe et produkt fra netop denne virksomhed. Kort fortalt, så har jeg en virksomheds value proposition i baghovedet når jeg hjælper den med design af logo.
Hver gang jeg bliver inviteret til at hjælpe en virksomhed med design af logo, så starter jeg med et grundigt møde med kunden - helst et ”rigtigt” møde, men kan også være via Teams/Zoom eller via telefon. Her spørger jeg som regel efter virksomhedens value proposition. Hvis virksomheden ikke har en, så faciliterer jeg med det samme (på mødet) en snak der munder ud i en value propsition. 
Jeg tilbyder også at facilitere en desideret workshop for en virksomhed der endnu ikke har en value proposition, eller som trænger til at brush’e den up. I denne workshop vil jeg tale med medarbejdere i gruppe og hver for sig, og jeg vil tale med udvalgte stakeholders. 
Efter mødet om design af logo til virksomheden, så skriver jeg en debrief som skal godkendes af kunden inden jeg begynder på design af logo. Debriefen er et mødereferat som fungerer som et slags arbejdespapir for mig i forbindelse med design af logo. I debriefen skriver jeg virksomhedens value proposition og en række relevante keywords, som vi definerede sammen på mødet – keywords der bør indgå i udtrykket i det endelige logodesign. Derudover omhandler debriefen også målgruppe, konkurrenter m.m. Et logodesign er i realiteten et nedkog af virksomheden - derfor er det en god ide at debriefen også er et nedkog – kort og præcist - ca. en A4-side.


Design af logo / efter præsentation

Det kan være udfordrende at vælge og godkende et logodesign. Hånden ryster sjældent mindre, ved erkendelsen af at et logo skal gøre tjeneste i mange år. Når man først har valgt og godkendt et logodesign, så skal man til at hælde penge og værdi i det, gennem branding. Hvem vil bruge penge og tid på design af logo og ikke mindst på branding, for så senere at skifte det hele ud?
Nu har den grafiske designer præsenteret et oplæg på design af logo til virksomheden. Nu skal de relevante personer i virksomheden godkende eller vælge et logodesign, alt efter om det oplæg der er bestilt består af én eller flere idéer.
Nogle virksomheder har nemt ved at træffe en beslutning, fordi de har en tillid til designeren der gør at de er parate til at godkende hvis blot designeren fortæller dem at et bestemt design af logo er det helt rette. Men langt de fleste føler sig kompetente til at deltage i vurderingen af et logo eller flere logoer som de er blevet præsenteret for. 


Skal der være mærke i et logodesign?

Hvis et design af logo består udelukkende af et navn sat i en bestemt skrift (det hedder en logotype). Ofte vælger man at sætte en logotype i en særlig og unik skrift som eksempelvis Bilka, Disney og NASA. Netto’s logo består derimod af navnetrækket ”Netto” og et bomærke (skottehunden).
Jeg har igennem mange år set hvordan virksomheder har haft ekstra medvind med et logodesign hvori der indgår et bomærke. Et bomærke giver gode kreative muligheder når en virksomhed skal brande sig on- og offline. Værd at huske når man bestiller design af logo hos en logodesigner.
Et bomærke skal kunne gengives i stor størrelse, og ikke mindst i meget lille størrelse uden at lide detaljetab. Der gør virksomheden i stand til at substituere hele deres navn / logodesign med et lille mærke.
Et bomærke’s (mærke) succeskriterie er ikke altid præcist at fortælle hvad en virksomhed tilbyder, men bomærket kan naturligvis i nogen grad bidrage til det. Bomærket kan være mere eller mindre abstrakt, men altid med et relevant rationale. Et bomærke kan have fokus på mål eller middel.


Overvej et logo design grundigt

Det kan ofte være vanskeligt at vælge og godkende når man har bestilt et oplæg på design af logo. Hvis man forventer at få fejet benene væk under sig under præsentation af et logodesign – så vil en del gå skuffede hjem. Jeg har oplevet at få en super begejstret godkendelse under selve min logodesign præsentation, inden præsentationen var færdig. Jeg har også oplevet afmålt begejstring og skepsis af en kunde der her 30 år senere bruger det med stolthed hver dag. Philip Knight (grundlæggeren af Nike) brød sig faktisk ikke om det design af logo, som den grafisk design studerende Carolyn Davidson præsenterede det for ham i 1971. Men han var helt bevidst om at man skal vænne sig til mange nye ting her i livet, og således blev Nikes logo godkendt. Sagen er at mange mennesker ville være skeptiske – som Phil Knight – hvis det var dem der fik forelagt Nikes logo design tilbage i 1971. 
I dag går Nikes logodesign for at være et af verdens aller bedste logoer. En T-shirt til kr. 30,- i kostpris, kan sælges for kr 400,- pga mærket. En gang blev jeg spurgt: “Christian, kan du stå for design af logo til min virksomhed, med et resultat der er lige så godt som Nike’s”? Dertil svarede jeg lidt frækt: “Ja, måske – hvis du vil bakke det logo jeg designer op med branding for 3.59 mia. U.S. dollars pr. år.” (det gjorde Nike i 2023). Moralen er at Nikes logo er et fint logo, men at det er Cristiano Ronaldo, Roger Federer, Tiger Woods m.fl. der har lagt værdien ind i logoet. Så logodesign er logodesign - branding er branding.

Hvis du vil vide mere om design af logo, så tøv ikke med at tage kontakt til mig på 23 20 00 69
Lad os tale sammen!
Lad os tage en uforpligtende snak - jeg glæder mig til at hilse på dig!
Navn:
*
E-mail:
*
Telefon:
*
Besked:
 
Loading...
Christian Baun
Grafisk designer MDd
www.logodesign.dk

Havnegade 39
DK-1058 København K
+45 23 20 00 69
   
Logodesign | Rothesgade 10 st th | 2100 København Ø | Tlf.: 23 20 00 69